fbpx

Właściwy dotyk: terapia czaszkowo-krzyżowa dla dzieci ze specjalnymi potrzebami




Jak terapia czaszkowo krzyżowa czyli delikatny masaż kręgosłupa i głowy, może poprawić socjalizację i zdrowie dzieci z ADD, ADHD i autyzmem

Jedną z najbezpieczniejszych i bardzo rozluźniających form wspomagania zdrowia i rozwoju dziecka jest terapia czaszkowo-krzyżowa (inaczej nazywana: kranialna, kraniosakralna, TCK, masaż czaszkowy, z j. ang. craniosacral). Przeznaczona jest do pracy ze zdrowym dzieckiem, jak również z dziećmi z różnymi schorzeniami.

Dla jakich dzieci terapia czaszkowo – krzyżowa?

Na terapię kraniosakralną dobrze reagują dzieci ze spektrum autyzmu, Aspergera, ale również dzieci z trudnościami w uczeniu się, w tym ADD, ADHD, dysleksją czy dyskalkulią.
John E. Upledger –  jeden z twórców TCK, w latach 70. przeprowadził trzyletnie badanie z udziałem dzieci autystycznych. Odkrył, że terapia czaszkowo – krzyżowa miała ogromny, pozytywny wpływ na te dzieci. Zauważył, że: „poprawa socjalizacji [pacjentów] często przejawiała się poprzez okazywanie miłości i przywiązania rodzicom i opiekunom, a także rozpoczęła interakcję z innymi dziećmi i dorosłymi, podczas gdy wcześniej te interakcje były przedmiotowe i nieożywione”.

Jak opisać terapię kraniosakralną?

Technicznie podchodząc do tematu, można powiedzieć, że termin „czaszkowo-krzyżowy” odnosi się do całego kręgosłupa: czaszka jest na samym szczycie, a u podstawy – kość krzyżowa. Błony które otaczają rdzeń kręgowy, łączą się z kośćmi głowy. Krążenie płynu mózgowo-rdzeniowego w tym układzie tworzy rytm przypominający tętno. System membranowy utrzymuje i przenosi napięcie po całym ciele, a pracując z naturalnym ruchem kości, staramy się uwolnić od napięcia, ograniczeń nałożonych przez ten system membran.
Jednakże, ta techniczna definicja nie może nawet w przybliżeniu opisać poziomu odprężenia jakie terapia przynosi pacjentowi. Ta metoda delikatnego dotyku wpływa na układ przywspółczulny (podukład układu nerwowego odpowiedzialny za odpoczynek organizmu), dzięki czemu może leczyć.

Kim są pacjenci terapii czaszkowo krzyżowej?

Zdarza się, że w życiu codziennym, rodzice i inni członkowie rodziny – a także samo dziecko – są tak przytłoczeni wymaganiami dziecka ze specjalnymi potrzebami, że cała rodzina zdaje się być podporządkowana tym, aby uzyskać zadowolenie dziecka, a tym samym spokój i przestrzeń dla siebie.
A przecież nikt z nas nie radzi sobie dobrze, gdy jesteśmy zmęczeni lub głodni, albo nie czujemy, że jesteśmy w czymś dobrzy, albo gdy jesteśmy niezadowoleni z systemu, do którego należymy ale do niego nie pasujemy.
Wówczas, często pojawia się wzmożona potrzeba „przerwy”, aby odpocząć, odetchnąć i znaleźć pozytywne zasoby, by dalej funkcjonować i działać. I właśnie terapia kranialna może zapoczątkować te „przerwy”.

W jakich przypadkach terapia czaszkowo krzyżowa może być pomocna u dzieci?

  • Terapia czaszkowo krzyżowa może złagodzić wzorce napięcia u dzieci ze spektrum autyzmu, pomagając im czuć się bardziej komfortowo, bezpieczniej i bardziej świadomie w otaczającym świecie.
  • Terapia kraniosakralna może pomóc dzieciom z ADHD, łagodząc napięcie i budując poczucie bezpieczeństwa. Ich mózgi szybko „katalogują” rzeczy, a kiedy odpoczywają – podczas terapii lub/i będąc rozluźnionym po terapii – mają nijako przerwę od tego „katalogowania”.
  • Dzieci z dysleksją i dysgrafią mają zwykle bardzo bystry umysł, ale mogą mieć trudności z pokazaniem, napisaniem, przekazaniem – tego, co wiedzą.
    W przypadku dzieci z dysgrafią – terapia kranialna może zmniejszyć napięcie w ramionach i dłoniach, co ułatwia proces pisania.
    Dzieci z dysleksją często mają trudności z przetwarzaniem informacji wzrokowych i słuchowych. TCK może zmniejszyć napięcie wokół oczu i uszu, więc wszystkie obszary mózgu przetwarzające język będą lepiej funkcjonować.
  • Terapia czaszkowo krzyżowa działa również na emocje i stres, które te dzieci mogą odczuwać, będąc „innymi” niż ich rówieśnicy. Terapia kranialna ma na celu pomóc tym dzieciom w zrozumieniu wartości tego, jak postrzegają świat.

Przykłady:

  • Dziecko z autyzmem potrzebuje pomocy w powrocie do szkoły po wakacjach;
  • Niespokojne dziecko ma problemy z pójściem do łóżka;
  • Dziecko z zespołem Aspergera, dysleksją lub problemami sensorycznymi chce czuć się bardziej komfortowo w swoim ciele.

W naszym gabinecie pracujemy również z rodzicami naszych małych pacjentów. Oferujemy rodzicom pierwszą sesję terapii bezpłatnie, aby mogli lepiej zrozumieć, co dzieje się z ich dzieckiem podczas terapii.

Jak przygotować dziecko do terapii?

Proponujemy opowiedzieć dziecku, że na łóżku terapeutycznym w gabinecie będzie się odprężać i relaksować, że będzie delikatnie masowane.
Zachęcamy, aby dziecko przyniosło ze sobą ulubiony koc, pluszowe, ukochane zwierzę/maskotkę lub coś co z zwykle jest mu pomocne w samodzielnym uspokojeniu, czy ukojeniu. Każde dziecko jest wyjątkowe, również podejście do każdego dziecka jest inne. Rodzice mogą również pokazać dziecku zdjęcie gabinetu i terapeuty przed sesją.
Zwykle dzieci leżą na łóżku od 40 do 50 minut, terapia poprzedzona może być delikatnym masażem rozluźniającym.
Dobrze, aby miały na sobie getry i koszulkę (dzieci mogą się przebrać przed terapią), aby swobodnie mogły położyć się na łóżku, a terapeuta miał dostęp do poszczególnych części ciała dziecka. Rodzic może oczywiście przebywać w gabinecie podczas terapii.

Więcej o terapii czaszkowo krzyżowej, cenach zabiegów, można dowiedzieć się w zakładce „Terapia czaszkowo – krzyżowa„.
Warto również zapoznać się ze wskazaniami do terapii kranialnej, jak również przeciwwskazaniami do terapii kraniosakralnej.

Delikatny dotyk terapii kraniosakralnej polecany jest również dla wcześniaków oraz dzieci po cesarskim cięciu.

Często też łączymy terapię czaszkowo krzyżową z terapią Taktylną (dr. S. Masgutovej), albo stosujemy te terapie zamiennie.

Po więcej szczegółów, albo aby umówić się na wizytę zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.

 

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close