Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych
O ruchu w metodzie Integracji Odruchów
Źródłem rozwoju ruchu, odruchów dynamicznych i posturalnych, są uwarunkowane genetyczne programy motoryczne stworzone przez naturę, a służące do ochrony i rozwoju. W razie gdy funkcjonują nieprawidłowo, powinniśmy ułatwić ich rozwój i poprawić w sposób nieinwazyjny, zgodny z ich naturalnym wzorcem.
Program/odruch to coś nieuwarunkowanego, coś co jest. Odruchy działają, aby ratować życie (nasze mechanizmy obronne) oraz są bazą do rozwoju. Poprzez dotyk możemy uregulować te mechanizmy, a potem dodajemy do tego odruchy. Pracujemy już ze schematami, z pamięcią sensoryczno-motoryczną. Uczymy poczucia szczęścia, bo najważniejsze jest dziecko szczęśliwe.
Koncepcja Integracji Odruchów
- Odruchy niemowlęce nie zanikają wraz z rozwojem, lecz funkcjonują dalej w powiązaniu z wyższymi strukturami nerwowymi.
- Odruchy dojrzewają i integrują się budując podstawę do rozwoju wszelkich umiejętności i nawyków.
- Schematy odruchowe zbudowane są na genetycznych zasobach danych od natury.
- Integracja schematu odruchu może nastąpić również po czasie kształtowania się odruchu.
- Po okresie dojrzewania odruchu można zmienić poziom dojrzałości odruchu.
- Program ukierunkowany jest na pracę ze schematami odruchowymi, tak aby stymulować pamięć genetyczno-motoryczną.
- Praca ze schematami odruchowymi daje ogromne narzędzie z mechanizmami przetrwania i obrony.
Zintegrowanie motoryki pierwotnej i wyuczonej jest ważne dla samopoczucia fizycznego, rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, poznawczego.
Niezintegrowanie powoduje impulsywne reakcje, niewłaściwe zachowanie, powolne uczenie się, brak rozwoju motywacji poznawczej, tłumione emocje, hamowanie tworzenia się wyższych i kontrolowanych ruchów oraz koordynacji ruchowej.
Cele programu Integracji Odruchów Dynamicznych i Posturalnych
- Praca z pierwotnymi schematami ruchowymi, odpowiedzialnymi za rozwój koordynacji oraz motoryki;
- Poprawa funkcjonowania systemów koordynacji;
- Praca z naturalnymi zasobami rozwojowymi człowieka, które zagwarantują ochronę, przetrwanie i adaptację do zmieniających się warunków otoczenia;
- Koncepcja naturalnego i zakończonego kształtowania schematów odruchów niemowlęcych;
- Praca z bazowymi schematami odruchów;
- Aktywacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulację schematów odruchowych;
- Eliminacja napięć i negatywnych kompensacji schematów ruchowych;
- Integracja odruchów z nawykami i umiejętnościami oraz ze schematami innych odruchów;
- Tworzenie prostych technik, które wspierają rozwój i integrację sfery sensomotorycznej.
Program MNRI można stosować do ułatwienia funkcjonowania dzieci i dorosłych z wyzwaniami:
- Uszkodzenie układu nerwowego (w wyniku wypadku komunikacyjnego, udaru);
- Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, ADHD);
- Opóźniony rozwój psychomotoryczny i umysłowy;
- Autyzm, spektrum autyzmu lub zespół Aspergera;
- Trudności w nauce, głęboka dysleksja i dysgrafia;
- Przejawy zachowania agresywnego;
- Emocjonalna niestabilność;
- Problemy z koncentracją;
- Dokuczające lęki i fobie;
- Porażenie mózgowe;
- Zaburzenia mowy;
- Zespół Downa oraz inne zaburzenia genetyczne;
- Epilepsja;
- FAS, FASD.
Źródło: www.masgu.pl oraz Podrecznik MNRI Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych (Warszawa 2018)
Cena:
Koszt wizyty: 150 zł
Możliwość bezpłatnego anulowania wizyty tylko do 48 godz wcześniej.
Wizyta trwa około 45-60 minut. Pierwsza wizyta rozpoczyna się od wywiadu, zatem trwa ponad 1 godz.
Ile wizyt?
W zależności od stopnia nasilenia zaburzeń oraz tempa czynionych postępów terapia trwać może od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Sesje odbywają się 1–2 razy w tygodniu.
Forma zabiegów: Indywidualna.
Jak przygotować się do wizyty?
Dziecko leży lub siedzi, najlepiej w stroju sportowym (koszulka, getry). Osoba wykonująca terapię ma dostęp do poszczególnych części ciała: ręce, nogi, tułów, głowa.
Jak przygotować dziecko?
Proponujemy opowiedzieć dziecku, że na łóżku terapeutycznym w gabinecie będzie się odprężać i relaksować, że będzie delikatnie masowane, a potem będzie wykonywało polecenia terapeuty.
Zachęcamy, aby dziecko przyniosło ze sobą ulubiony koc, pluszowe, ukochane zwierzę/maskotkę lub coś co z zwykle jest mu pomocne w samodzielnym uspokojeniu, czy ukojeniu. Pomocny bywa również kocyk, na którym dziecko może się położyć.
Dobrze, aby miały na sobie getry i koszulkę (dzieci mogą się przebrać przed terapią), aby swobodnie mogły położyć się na łóżku, a terapeuta miał dostęp do poszczególnych części ciała dziecka. Rodzic może oczywiście przebywać w gabinecie podczas terapii.
Integrację Odruchów zwykle rozpoczynamy masażem wykonywanym w terapii NeuroTaktylnej. Całość można połączyć lub stosować wymiennie z inną terapią pracy z ciałem: terapią czaszkowo-krzyżową.
Dowiedź się więcej jak terapia Taktylna może łagodzić skutki stresu u dzieci, jakie korzyści terapii mogą wynieść dzieci i nastolatki w tym trudnym teraz czasie oraz jak terapia Masgutovej wpływa na dzieci nadpobudliwe.