fbpx
21 października 2022

Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych

O ruchu w metodzie Integracji Odruchów

Źródłem rozwoju ruchu, odruchów dynamicznych i posturalnych, są uwarunkowane genetyczne programy motoryczne stworzone przez naturę, a służące do ochrony i rozwoju. W razie gdy funkcjonują nieprawidłowo, powinniśmy ułatwić ich rozwój i poprawić w sposób nieinwazyjny, zgodny z ich naturalnym wzorcem.

Program/odruch to coś nieuwarunkowanego, coś co jest. Odruchy działają, aby ratować życie (nasze mechanizmy obronne) oraz są bazą do rozwoju. Poprzez dotyk możemy uregulować te mechanizmy, a potem dodajemy do tego odruchy. Pracujemy już ze schematami, z pamięcią sensoryczno-motoryczną. Uczymy poczucia szczęścia, bo najważniejsze jest dziecko szczęśliwe.

Koncepcja Integracji Odruchów

  1. Odruchy niemowlęce nie zanikają wraz z rozwojem, lecz funkcjonują dalej w powiązaniu z wyższymi strukturami nerwowymi.
  2. Odruchy dojrzewają i integrują się budując podstawę do rozwoju wszelkich umiejętności i nawyków.
  3. Schematy odruchowe zbudowane są na genetycznych zasobach danych od natury.
  4. Integracja schematu odruchu może nastąpić również po czasie kształtowania się odruchu.
  5. Po okresie dojrzewania odruchu można zmienić poziom dojrzałości odruchu.
  6. Program ukierunkowany jest na pracę ze schematami odruchowymi, tak aby stymulować pamięć genetyczno-motoryczną.
  7. Praca ze schematami odruchowymi daje ogromne narzędzie z mechanizmami przetrwania i obrony.

Zintegrowanie motoryki pierwotnej i wyuczonej jest ważne dla samopoczucia fizycznego, rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, poznawczego.

Niezintegrowanie powoduje impulsywne reakcje, niewłaściwe zachowanie, powolne uczenie się, brak rozwoju motywacji poznawczej, tłumione emocje, hamowanie tworzenia się wyższych i kontrolowanych ruchów oraz koordynacji ruchowej.

Cele programu Integracji Odruchów Dynamicznych i Posturalnych

  • Praca z pierwotnymi schematami ruchowymi, odpowiedzialnymi za rozwój koordynacji oraz motoryki;
  • Poprawa funkcjonowania systemów koordynacji;
  • Praca z naturalnymi zasobami rozwojowymi człowieka, które zagwarantują ochronę, przetrwanie i adaptację do zmieniających się warunków otoczenia;
  • Koncepcja naturalnego i zakończonego kształtowania schematów odruchów niemowlęcych;
  • Praca z bazowymi schematami odruchów;
  • Aktywacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulację schematów odruchowych;
  • Eliminacja napięć i negatywnych kompensacji schematów ruchowych;
  • Integracja odruchów z nawykami i umiejętnościami oraz ze schematami innych odruchów;
  • Tworzenie prostych technik, które wspierają rozwój i integrację sfery sensomotorycznej.

Program MNRI można stosować do ułatwienia funkcjonowania dzieci i dorosłych z wyzwaniami:

  • Uszkodzenie układu nerwowego (w wyniku wypadku komunikacyjnego, udaru);
  • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, ADHD);
  • Opóźniony rozwój psychomotoryczny i umysłowy;
  • Autyzm, spektrum autyzmu lub zespół Aspergera;
  • Trudności w nauce, głęboka dysleksja i dysgrafia;
  • Przejawy zachowania agresywnego;
  • Emocjonalna niestabilność;
  • Problemy z koncentracją;
  • Dokuczające lęki i fobie;
  • Porażenie mózgowe;
  • Zaburzenia mowy;
  • Zespół Downa oraz inne zaburzenia genetyczne;
  • Epilepsja;
  • FAS, FASD.

Źródło: www.masgu.pl oraz Podrecznik MNRI Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych (Warszawa 2018)


Cena:

Koszt wizyty: 150 zł
Możliwość bezpłatnego anulowania wizyty tylko do 48 godz wcześniej.
Wizyta trwa około 45-60 minut. Pierwsza wizyta rozpoczyna się od wywiadu, zatem trwa ponad 1 godz.

Ile wizyt?

W zależności od stopnia nasilenia zaburzeń oraz tempa czynionych postępów terapia trwać może od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Sesje odbywają się 1–2 razy w tygodniu.
Forma zabiegów: Indywidualna.

Jak przygotować się do wizyty?

Dziecko leży lub siedzi, najlepiej w stroju sportowym (koszulka, getry). Osoba wykonująca terapię ma dostęp do poszczególnych części ciała: ręce, nogi, tułów, głowa.

Jak przygotować dziecko?

Proponujemy opowiedzieć dziecku, że na łóżku terapeutycznym w gabinecie będzie się odprężać i relaksować, że będzie delikatnie masowane, a potem będzie wykonywało polecenia terapeuty.
Zachęcamy, aby dziecko przyniosło ze sobą ulubiony koc, pluszowe, ukochane zwierzę/maskotkę lub coś co z zwykle jest mu pomocne w samodzielnym uspokojeniu, czy ukojeniu. Pomocny bywa również kocyk, na którym dziecko może się położyć.
Dobrze, aby miały na sobie getry i koszulkę (dzieci mogą się przebrać przed terapią), aby swobodnie mogły położyć się na łóżku, a terapeuta miał dostęp do poszczególnych części ciała dziecka. Rodzic może oczywiście przebywać w gabinecie podczas terapii.

Integrację Odruchów zwykle rozpoczynamy masażem wykonywanym w terapii NeuroTaktylnej. Całość można połączyć lub stosować wymiennie z inną terapią pracy z ciałem: terapią czaszkowo-krzyżową.

Dowiedź się więcej jak terapia Taktylna może łagodzić skutki stresu u dzieci,  jakie korzyści terapii mogą wynieść dzieci i nastolatki w tym trudnym teraz czasie oraz jak terapia Masgutovej wpływa na dzieci nadpobudliwe.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close